• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/groups/vaazdokumanlari/
  • https://api.whatsapp.com/send?phone=+905321561576
  • https://www.twitter.com/@vaazsitesi
Üyelik Girişi
Vaaz Kategorileri
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi11
Bugün Toplam1018
Toplam Ziyaret5115636
Site Haritası
Takvim
Vaaz Dokumanları
Ahmet Emin Seyhan
ahmeteminseyhan@gmail.com
Aklını Kullanmayan Atanın Her Söylediğine İnanılır mı?
28/01/2015

 

Aklını Kullanmayan Atanın Her Söylediğine İnanılır mı?

Babaların çocukları hakkındaki her söylediklerinin doğru olduğunu/ olacağını iddia eden ya da buna inanan insanların akıllarından bir sorununun olduğu muhakkaktır. Çünkü eğer öyle olsaydı Hz. İbrâhim hakkında konuşan müşrik ve putperest babasının her söylediğinin doğru olması gerekirdi. Oysa Kur’ân, böyle sakat bir mantığı/ zihniyeti şiddetle reddetmektedir. Zira Kur’ân’a göre önemli olan soy, sop veya kan bağı değil, “akıl, mantık, muhakeme, evrensel hukuk ve ahlâk ilkeleri ışığında” karar vermektir.

Nitekim inanmış bir babanın kâfir bir oğlu olabilirken, kâfir bir babanın mümin bir oğlu olabilir. Birinciye örnek Hz. Nûh’un oğlu iken, (Hûd, 11/42-43) ikinciye örnek Hz. İbrâhim’in babasıdır. (Enâm, 6/74; Meryem, 19/46; Mümtehine, 60/4)

Veya mümin bir kocanın kâfir bir karısı olabilirken, kâfir bir kocanın mümin bir hanımı olabilir. Birinciye örnek Hz. Lût’un karısı iken, (Hicr, 15/59-60; Ankebût, 29/32-33; Tahrim, 66/10) ikinciye örnek Firavun’un eşidir. (Tahrim, 66/11)

Aynı şekilde kardeşlerin de birbirleri hakkındaki değerlendirmeleri her zaman gerçeği yansıtmaz. Çünkü Hz. Âdem’in iki oğlu arasındaki kavganın cinayetle sonuçlandığı, (Mâide, 5/27-31) Hz. Yâkub gibi bir Peygamber’in oğullarının kıskançlıkla kardeşleri Hz. Yûsuf’u kuyuya attıkları Kur’ân’ın bir ifadesidir. (Yûsuf, 12/7-19)

Dolayısıyla Kur’ân’ın bu gerçeklerinden habersiz süfehanın babalarının, karılarının veya kardeşlerinin söylemlerine bakarak “oğullar, kocalar veya kardeşler” hakkında gelişigüzel konuşmaları, sağlıklı olmayan değerlendirmeler yapmaları, acele kararlar vermeleri seviyesizliktir/ edepsizliktir/ cehalettir. Çünkü tarih boyunca “ilke eksenli değil, duygu eksenli” meselelere yaklaşanlar, akıllarını rafa kaldıranlar hiçbir zaman hakikate ulaşamamış; sadece hakikate ulaştıklarını zannetmiş ve taraftarlarını da yanıltmışlardır. Zira bu tipler gerçeğin peşine düşmemiş, aklı devre dışı bırakmış, atalarının gittiği yanlış yoldan gitmiş, babaların çocukları hakkındaki bütün tespitlerinin kayıtsız-şartsız doğru olduğu/ olacağı izlenimini etraflarına yaymaya çalışmışlardır.

Bu bakımdan ilke eksenli değil, duygu eksenli meseleye bakan ve gerçekleri çarpıtarak taraftar toplamaya çalışan “hoca kılıklı âlim müsveddelerinin” bir İslam âlimi hakkında “duygusal konuşmalar yapan babasının söylemini” ele alarak o âlimi itibarsızlaştırmaya/ karalamaya/ değersizleştirmeye çalışmaları son derece yanlıştır. Böyle yapanlar tövbe etmeden ölmeleri halinde gerçeklerin öğrenilmesini engelledikleri ya da geciktirdikleri için sorumlu olacaklardır. Üstelik bunlar kul hakkı ihlali yapmaları nedeniyle de ahiret günü tüm sevaplarını yitirme tehlikesiyle karşı karşıya kalabileceklerdir.

Dolayısıyla bir âlimi eleştirirken, onun fikirlerini tartışma konusu yaparken babasının/ karısının/ kardeşinin/ oğlunun ne dediklerine değil, “Kur’ân ve Sahih Sünnet’in ne dediğine” bakmak gerekir. O âlimin katılmadıkları fikrini daha sağlam bir fikirle/ bilgiyle/ düşünceyle/ görüşle/ belgeyle susturmak/ çürütmek yerine “ilimden habersiz gafil babasının sözlerini gündeme getirerek” oğlu itibarsızlaştırmaya çalışmak demagoji yapmaktan başka bir şey değildir.

Öte yandan o âlimin ne dediğini anlamaya çalışmaktan aciz süfehanın telaşla sağa sola saldırmaları da ibret verici bir durumdur. Hakaretle veya yakın akrabaların önyargılı değerlendirmeleriyle sonuç alacaklarını zannetmeleri hamakatten başkası değildir. Çünkü bu, onların yanlış yolda olduklarının bir göstergesidir.

Aynı şekilde o âlimin tutarlı ve mantıklı görüşlerini öneren başka bir İslâm âlimini de “babasının bile reddettiği o adamın fikirlerini tavsiye eden kimseye hiç itibar edilmez” diyerek suçlamak zırvalamanın zirvesidir. Zırvanın tevil götürmeyeceği, saçmalığın hiçbir şekilde savunulamayacağı ise sarih bir gerçektir.

Bu bakımdan biyolojik babaların oğulları hakkındaki duygusal her söylemi doğru değildir. Önemli olan; ilke eksenli hareket etmek ve kritik-analitik düşünerek doğru karar vermektir.

Kandırdıkları gençleri yanlarında tutabilmek ve gruplarına/ hiziplerine/ tarikatlarına/ cemaatlerine daha çok adam devşirmek için yalanlardan medet ummaya başlayanlar, samimi İslam âlimlerini karalayarak “akıllı gençleri” kandıracaklarını zannedenler, gerçeklerin öğrenilmesinden rahatsızlık duyanlar başlarına gelecek “terk edilmişliği/ yalnızlığı” fark etmeye başladıkları için telaşa kapılmış olabilirler. Ancak güneşin balçıkla sıvanması nasıl mümkün değilse, akıllı gençlerin de ilelebet kandırılması ve uyutulması mümkün değildir. Çünkü altının kıymetini nasıl sarraflar bilirse er ya da geç akıllı nesiller de doğruları görecek ve bunları savunanlara destek olacaklardır. Ancak cahil kalmayı seçen ve uyutulmaktan memnun olan zavallılar ise gerçek âlimlerin değerlerini hiçbir zaman anlayamayacaklardır.

Zira kafataslarında beyin yerine bağırsak taşıyan ve zaman zaman kulaklarından gaz çıkartanların gerçeğe ulaşması ve doğru kararlar verebilmesi asla mümkün değildir. Bu sefihler, kandırmayı bir şekilde başardıkları genç nesilleri daha fazla yanlarında tutup artık kurşun asker olarak kullanamayacaklardır. Yüce Allah’ın mükemmel bir surette yarattığı beynini hiç kullanmayarak sulandıranlar ve pervasızca sağa sola saldıranlar/ çemkirenler, kendilerini uyaranlara özür borçlu olduklarını unutanlar, tam bir gaflet ve dalalet içindedirler. Bu zavallıların iftira ve gıybet ettikleri kişilerle helalleşmeden dünyadan ayrılmaları halinde ahiret günü “müflislerden olmaları” kaçınılmaz görünmektedir.

Sonuç olarak, babalar da yanılabilir; seviyesine ulaşamadıkları oğullarının fikirlerini anlayamayarak onları yanlış tanıtabilir; kin ve kıskançlık duygularıyla hareket edebilir. Ancak rakiplerini sindirmek, etkisiz hale getirmek, taraftarlarını yanlarında tutabilmek için bu tür babaların zavallı söylemlerine kadar düşen sefihlerin haline ise sadece ve sadece acınır; acı acı gülümsenir; yeni yetişen nesilleri kaybetmenin, onları kolayca kandıramamanın telaşıyla sağa sola saldırmalarına da belki bir anlam verilebilir. Ama burada esas sevindirici olan; genç nesillerin artık “sorgulamaya, eleştirmeye ve hakikati aramaya” başlamış olmalarıdır. Bu bakımdan sağlam muhakeme yeteneğiyle konuları analiz etmeye çalışan basiret ve feraset sahibi genç kız ve erkeklerin sayılarındaki ciddi artış karşısında ise ancak Yüce Allah’a hamd ve şükredilir. (30.01.2015)

Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin SEYHAN

Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi



4630 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Kuraklık, İsraf ve Şükürsüzlük - 28/12/2019
Kuraklık, İsraf ve Şükürsüzlük
Secde Ne Anlama Gelmektedir? - 28/12/2019
Secde Ne Anlama Gelmektedir?
“Baba” ile “Biyolojik Baba” Arasındaki Fark - 28/12/2019
“Baba” ile “Biyolojik Baba” Arasındaki Fark
Aklıma Geldikçe Lanetliyorum - 28/12/2019
Aklıma Geldikçe Lanetliyorum
Hak Din İslâm ve Batıl Dinler - 28/12/2019
Hak Din İslâm ve Batıl Dinler
Beyin Göçü ve Yetenekli Gençler - 28/12/2019
Beyin Göçü ve Yetenekli Gençler
“Vasatiyye Hareketi” Bir Tuzaktır - 28/12/2019
“Vasatiyye Hareketi” Bir Tuzaktır
Kindar Adam Dindar Olamaz - 28/12/2019
Kindar Adam Dindar Olamaz
Din Sömürüsünün Kullanışlı Aparatı Putlar! - 28/12/2019
Din Sömürüsünün Kullanışlı Aparatı Putlar!
 Devamı
Aydın Gökçe Bey'e Teşekkür
Sitemize Vaaz Ansiklopedisi olarak eklediğim bölüm Aydın Gökçe'nin Almanya'da görevli iken çeşitli kaynaklardan yaptığı vaazları alfabetik sıraya almasıyla oluşmuştur. Kendisine teşekkür ediyorum.
Bu vaazlar ayrıca Dosyalar bölümünde de yer almaktadır. Vehbi Akşit
Vaaz Ansiklopedisi
VAİZLER KÜTÜPHANESİ
Hadislerle İslam
İslam Ansiklopedisi
Kur'ani Site
Hava Durumu
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar32.237032.3662
Euro34.794534.9339
Saat